Saturday, February 25, 2006

De Doper

Loop ik door hoe heetet

daaro in het Midden Oosten

Jeruzalem geloovik want

het stierfter van de Joden te

spinzen of ik wat kan scoren

Er was van alles kon ik kopen

Gasfornuizen en/of -ovens

Zo goed als nieuwe ouwe auto's

Kleding naar de laatste mode

Zoute vis en schapenkloten

Eieren belegde broodjes

Vastgelopen dieselmotors

Slagroomtaarten pizzabodems

Tuinkabouters rubberboten

Witlof sla en sperciebonen

Handgranaten en pistolen

Namaakbloemen kunstkerstbomen

Dekbedhoezen dumdumkogels

Maar helemaal nerges wat

te roken … ja Marlboro maar

daar hoevie niet speciaal

voor naar het Midden Oosten

Afijn ik sta na uren spitten

net op punt met lege handen

naar de luxueuze luchtgekoelde

van chemisch toilet voorziene

Alpenkreuzer waarmee ik ben

gekomen terug te keren als

zich plots een ouwe lorrenjood

met knokige vinger voorbij

de stadspoort de woestijn in

wijzend als volgt tot mij richt:

Oooooooooooooi vreemdeling!

Gaat henen derwaarts tot den

Jordaan en gij zult Hem van

verre in 't water zien staan!

Dus ik die woestijn in...

Kom ik op m'n tandvlees aan

bij die Jordaan en ja hoor!

Daar stondtie met alles erop

en eraan geheel gelijk in

de Bijbel staat beschreven…

Op mijn vraag of ik voor de

Dope bij hem moest wezen

keek hij mij misprijzend aan…

Ja waddachie dan…? Dat ik

Johannes de Joker heette...?


Jules Deelder

0 comments:

Post a Comment

<< Home