Tuesday, June 29, 2004

Studenten van de UNA en de PA, iets voor jullie?

Vandaag was ik op bezoek bij de Universiteit Twente te Enschede. Wel een klere eind vanuit Rotterdam. Overstappen in Utrecht en Amersfoort. Had niet gehoeven, begreep ik achteraf. Wist ik veel.

Maar goed, op de campus zat ik wat te bladeren in het UT Nieuws, het weekblad van de universiteit, en kwam een interessant artikel tegen. Het ging over een recent project, waarbij 42 middelbare scholieren uit het hele land zijn afgereisd naar de UT om deel te nemen aan het herexamentrainingskamp van Twente Summer Campus. Blijkbaar wordt dit voor de vierde keer in successie gehouden en met groot succes (slagingspercentage van bijna 90%). Het project wordt uitgevoerd door vrijwilligers.

De details sla ik even over, maar het idee sprak mij zeer aan. Is dit niet iets voor onze studenten aan de UNA en de PA. En dan denk ik in het bijzonder aan het begeleiden van examenkandidaten die geen geld hebben voor dure bijlessen of het Abel Tasman College. (Niet alleen maar die scholieren natuurlijk, want het is ook een goede gelegenheid voor de UNA en de PA om nieuwe studenten te recruteren.)

Ik wil zelfs een stap verder gaan. Waarom alleen herexamenkandidaten? Waarom niet iets eerder beginnen en vóór de examenperiode de kandidaten helpen met de vakken waarmee zij problemen hebben?

Uit het artikel van de UT blijkt dat er dit jaar 13 begeleiders actief waren, UT studenten die het leuk vinden om jongeren klaar te stomen voor hun examen. En bovendien hadden zij samen een paar gezellige dagen.

Wat vinden jullie hiervan?


2 comments:

Blogger Roy Evers a bisa...

Rudschen, lees de reactie van Edwina Molina. Haar initiatief en jouw voorstel vullen elkaar aan.

12:12 PM  
Anonymous Anonymous a bisa...

Onze jeugd is niet onze toekomst, maar wij zijn de toekomst van onze jeugd.

Diana Márquez

9:02 AM  

Post a Comment

<< Home