Friday, June 18, 2004

Zijn onze toekomstige studenten voorbereid op het nieuwe Bachelor/Master systeem?

In augustus is het weer zo ver. Dan gaan er een paar honderd schoolverlaters verder met een studie aan een universiteit of hogeschool, hetzij in Nederland (de grootste groep) hetzij hier op Curaçao.
Zij zullen in Nederland geconfronteerd raken met een nieuw onderwijssysteem, het zogenaamde Bachelor/Master systeem, zoals men dit in Engeland en de Verenigde Staten altijd gekend heeft.

Wat dat betreft lopen wij hier in de Antillen vóór op Nederland (en Europa), omdat wij hier, althans in de naamgeving, al de bachelor en Master titels kennen. Een belangrijke vraag hier is: kan een afgestudeerde bachelor uit de Antillen zonder problemen doorstromen naar een Master opleiding in Nederland of elders in Europa in dit nieuw systeem. En zo ja, hoe dan? Waar moet de aankomende student nú al rekening mee houden om te kunnen doorstromen?
Aan de andere kant, is er wel sprake van doorstroming of blijft de bachelor opleiding in de Antillen een uitstroommoment, zoals dat heet. Wat is het standpunt van de verantwoordelijke instanties voor hoger onderwijs in de Antillen? In hoeverre zijn de aankomende studenten ingelicht omtrent dit standpunt?

Voor degenen die naar Nederland gaan, is de noodzaak nog groter om zich op de hoogte te stellen van het nieuwe systeem. Is dit wel gebeurd? Als men de discussies volgt, dan blijkt dat niet alles koek en ei is, en dat het nieuwe BAMA systeem “vooral omgeven wordt door een wolk van onduidelijkheid”.

De resultaten van onze studenten in Nederland zijn sowieso niet denderend. In een “wolk van onduidelijk” valt dan het ergste te vrezen. Tenzij wij (wie zijn wíj eigenlijk?) ons van de situatie bewust zijn en de jongeren terdege hierop voorbereiden. Of zijn wij weer te laat?

Referenties:
http://194.13.31.214/documents/pdf/Bama_transities

De Master Meester? De invoering van masteropleidingen in het wetenschappelijk onderwijs. (PDF document, kan opgestuurd worden via e-mail naar geïnteresseerden.)

0 comments:

Post a Comment

<< Home