Saturday, September 08, 2007

Recept: brood met bloed

Men rent achter een geit aan
en men vangt deze.
Men hangt de geit ondersteboven
op aan een boom,
aan de achterste poten
met de kop omlaag.

Men doorboort het hart met een ijspik,
het hart zit bij een geit zo ongeveer
in het midden van de borstkas.
Het bloed spuit dan alle kanten uit,
in de ogen van de omstanders,
de brillen zien rood.
‘It is a bloody mess,’ zou Jopi Hart zeggen..
Dus zo moet het niet.

......................................................................

Men rent achter een andere geit aan
of men pakt één die al vastgebonden is.
Denk eraan, nooit een bok,
dat is een ander recept:
gebraden bokkenballen.
Men legt de geit neer
en snijdt de strot door met een scherp mes.

Men vangt het bloed op in een teil
en loopt er voorzichtig mee naar de keuken.
Men zorgt ervoor dat er geen vliegen vallen
in het nog warme bloed.

Al roerend opdat het bloed niet stolt,
snijdt men paprika’s, uien, selderij en knoflook.
Dit alles giet men voorzichtig in een pan
op het vuur, al roerend nog steeds,
totdat het geheel een vaste vorm krijgt
en de zwarte kleur van aangebrande levertjes.
Naar smaak afmaken met zout en verse peper.

Het brood bakt men niet zelf,
dit haalt men, in de vorm van platte schijven,
achter de heuvel van Groot Kwartier.

Smakelijk eten.

K.

1 comments:

Anonymous Anonymous a bisa...

het eerste stuk is mij niet bekend. het tweede wel. in mijn kinderjaren heb ik het vaak meegemaakt. zondag naar Banda Abou bij vrienden. de eerste keer mocht ik een geit kiezen (ik dacht dat het een cadeau was voor mij). die werd geslacht waarna we heerlijk geitevlees aten met rijst en groente. heerlijk! de volwassenen aten het opgevangen bloed. dit brengt veel herinneringen. heel leuk!

5:00 PM  

Post a Comment

<< Home