Een blik op Curaçao: Otrobanda
Eerder verschenen:
1. Het ontstaan van Curaçao (4 juli 2004)
2. De naam “Curaçao” (12 juli 2004)
3. Papiamentu (30 juli 2004)
4. De Katholieken (9 augustus 2004)
5. De Protestanten (7 oktober 2004)
6. De Joodse gemeenschap (23 oktober 2004)
7. De Joodse gemeenschap (vervolg) (31 oktober 2004)
8. Punda (18 november 2004)
Aan het begin van de achttiende eeuw was Punda helemaal volgebouwd en de mensen begonnen zich buiten de stadsmuur te vestigen. Dit leidde tot de opkomst van Otrobanda (“De andere kant”) aan de andere kant van de St. Anna Baai. In 1707 begon men met de verkaveling van Otrobanda.
Ondanks de weerstand van de militairen, die huizen hoger dan één verdieping verboden, ontwikkelde Otrobanda zich snel gedurende de achttiende en de negentiende eeuw.
De eerste gebieden die werden ontwikkeld waren de vlakten waar nu Molenplein, Brionplein (Awasá) en Breedestraat (Kaya Grandi) zich bevinden en de zijsteegjes van de Breedestraat: Consciëntiesteeg, Sebastopolstraat, Langestraat en Klipstraat. De heuvels ten noorden (Seru di Otrobanda) en het meer (Rifwater) ten zuiden van deze gebieden vormden natuurlijke drempels voor verdere uitbreiding.
In 1828 werd het Riffort (56 kanonnen) in gebruik genomen waardoor de St. Anna Baai ook vanaf die kant verdedigd kon worden.
De heuvelkant werd geleidelijk aan in gebruik genomen en ongeveer midden negentiende eeuw verrezen er monumentale panden, voornamelijk in de Hoogstraat.
Één van deze panden is Huize Belvedère, gebouwd in 1864 in opdracht van A.M. de Rouville, Gezant van de Koning der Nederlanden. Toen de Rouville in 1866 benoemd werd tot Gouverneur, werd Huize Belvedère zijn ambtswoning. Het feit dat de Gouverneur, als vertegenwoordiger van de Kroon, zich in Otrobanda vestigde betekende een economische opbloei voor dat gedeelte van de stad.
Tot 1888 werd de verbinding tussen de twee stadsdelen, Otrobanda en Punda, verzorgd door bootjes. In dat jaar werd de Koningin Emma brug (pontonbrug) in gebruik genomen. De brug werd gebouwd op initiatief van de Amerikaanse Consul L.B. Smith. Voetgangers die de brug wilden oversteken moesten tol betalen, behalve wanneer zij blootsvoets waren.
Huize Belvedère
Emma brug
(Photos by Mike Jacobs)
1. Het ontstaan van Curaçao (4 juli 2004)
2. De naam “Curaçao” (12 juli 2004)
3. Papiamentu (30 juli 2004)
4. De Katholieken (9 augustus 2004)
5. De Protestanten (7 oktober 2004)
6. De Joodse gemeenschap (23 oktober 2004)
7. De Joodse gemeenschap (vervolg) (31 oktober 2004)
8. Punda (18 november 2004)
Aan het begin van de achttiende eeuw was Punda helemaal volgebouwd en de mensen begonnen zich buiten de stadsmuur te vestigen. Dit leidde tot de opkomst van Otrobanda (“De andere kant”) aan de andere kant van de St. Anna Baai. In 1707 begon men met de verkaveling van Otrobanda.
Ondanks de weerstand van de militairen, die huizen hoger dan één verdieping verboden, ontwikkelde Otrobanda zich snel gedurende de achttiende en de negentiende eeuw.
De eerste gebieden die werden ontwikkeld waren de vlakten waar nu Molenplein, Brionplein (Awasá) en Breedestraat (Kaya Grandi) zich bevinden en de zijsteegjes van de Breedestraat: Consciëntiesteeg, Sebastopolstraat, Langestraat en Klipstraat. De heuvels ten noorden (Seru di Otrobanda) en het meer (Rifwater) ten zuiden van deze gebieden vormden natuurlijke drempels voor verdere uitbreiding.
In 1828 werd het Riffort (56 kanonnen) in gebruik genomen waardoor de St. Anna Baai ook vanaf die kant verdedigd kon worden.
De heuvelkant werd geleidelijk aan in gebruik genomen en ongeveer midden negentiende eeuw verrezen er monumentale panden, voornamelijk in de Hoogstraat.
Één van deze panden is Huize Belvedère, gebouwd in 1864 in opdracht van A.M. de Rouville, Gezant van de Koning der Nederlanden. Toen de Rouville in 1866 benoemd werd tot Gouverneur, werd Huize Belvedère zijn ambtswoning. Het feit dat de Gouverneur, als vertegenwoordiger van de Kroon, zich in Otrobanda vestigde betekende een economische opbloei voor dat gedeelte van de stad.
Tot 1888 werd de verbinding tussen de twee stadsdelen, Otrobanda en Punda, verzorgd door bootjes. In dat jaar werd de Koningin Emma brug (pontonbrug) in gebruik genomen. De brug werd gebouwd op initiatief van de Amerikaanse Consul L.B. Smith. Voetgangers die de brug wilden oversteken moesten tol betalen, behalve wanneer zij blootsvoets waren.
Huize Belvedère
Emma brug
(Photos by Mike Jacobs)
0 comments:
Post a Comment
<< Home