Monday, July 26, 2004

Antillianen in Nederland: "Get the best out of yourself"

Mijn naam is Rudschen Rijke. Ik ben 26 jaar oud, geboren en getogen op Curaçao. Momenteel zit ik in de afstudeerfase van de masteropleiding Business Information Technology aan de Universiteit Twente te Enschede.

Hiervoor heb ik de opleiding computertechniek (technische informatica) aan de Saxion Hogeschool Enschede afgerond en wilde me daarna graag verdiepen in ‘the bigger picture’ door me meer te focussen op bedrijfskundige en organisatorische aspecten, die betrekking hebben op het gebruik en het inzetten van ICT binnen organisaties.

Van de heer Roy Evers kreeg ik het verzoek om een stukje te schrijven met een eventuele boodschap die ik aan anderen wil meegegeven. Deze opdracht heeft me een tijd lang aan het denken gezet. Immers, ik wilde een krachtige zinvolle boodschap aan anderen meegeven; een boodschap waar iedereen iets aan heeft. Na lang nadenken vielen mijn gedachten op de manier hoe ik zelf tegen het leven aankijk en door het leven probeer te gaan. Het betreft mijn streven om het beste (het maximale) uit mezelf te halen in alle mogelijke situaties.

Vroeger kreeg ik vaak van mijn ouders te horen dat ik over bepaalde dingen niet mocht klagen, aangezien er ergens op de wereld mensen zijn die, vergeleken met mij, het niet zo goed hebben. Hier geef ik ze groot gelijk in en ben ik hen heel erg dankbaar voor alles wat het leven mij tot nu toe gegeven heeft.

Maar wanneer het persoonlijke ontwikkelingen betreft op intellectueel, professioneel of op het gebied van sport vind ik wel dat je juist naar degenen moet kijken, die het beter doen dan jezelf (of eigenlijk beter zijn dan jezelf, het gaat hierbij immers niet om materiële zaken). Om het beste uit jezelf te halen op de net genoemde gebieden, moet je je juist meten met degenen die beter zijn en moet je hen proberen te overtreffen. Hierbij is het wel van essentieel belang dat je ethisch verantwoord handelt, zodat je niet verder moet leven met gewetenswroegingen.

Twee voorbeelden van wat ik bedoel:

Op het gebied van sport moet je je niet eeuwig blijven meten met degenen van wie je meerdere malen gewonnen hebt, maar zet de lat hoger voor jezelf door het tegen sterkere tegenstanders op te nemen.

Als je tot de 90% behoort, die een bepaalde test niet gehaald heeft, probeer jezelf niet te troosten door te zeggen dat je niet de enige bent, maar wees kritisch op jezelf dat je niet tot de 10% behoort die het wel gehaald heeft en zorg dat je de volgende keer wel tot de tweede groep behoort.

Niet iedereen is even competitief ingesteld en het niet halen van een gesteld doel hoeft niet altijd te betekenen dat je gefaald hebt. Laatst heb ik nog ergens gehoord dat je meestal meer leert uit de nederlagen die je geleden hebt, dan de overwinningen die je geboekt hebt. Nederlagen dienen gebruikt te worden om van je fouten te leren, zodat je een volgende keer beter kan presteren.

Samengevat, luidt mijn boodschap:
“Durf de uitdaging met jezelf aan te gaan, blijf de lat steeds hoger zetten en geef niet op. Indien het niet lukt, wees toch blij dat je het tenminste geprobeerd hebt en dat je het beste uit jezelf wist te halen op een bepaald gebied.”

Ter verduidelijking, ik bedoel met dit stuk helemaal niet dat je anderen geen succes moet gunnen, maar dat je jezelf óók succes gunt en dit mogelijk probeert te maken door het beste uit jezelf te halen, rekening houdend met anderen.
Het leven is kort, dus haal het maximale eruit en geniet er volop van!


Rudschen Rijke

0 comments:

Post a Comment

<< Home