Thursday, December 09, 2004

Bas Jan

Zit ik samen met Tula
in de schaduw van een
watapanaboom
een potje orégano te blowen
en wie komt daar aanhinken
Bas Jan Karpata
niet dat wij schrikken,
hoor
want Bas Jan is zelf ook lid
van het Vrijheidscomité
zegt Tula, ha die Manke Bas
wij zagen je bij de Shon
vanochtend
we dachten zeker dat je nu
in je blote reet in de hete zon
staat te roesten
wat heb je nu weer misdaan
schiet Bas Jan me nou
onslaafs uit zijn pargatas
brult ie
jullie luie raddraaiers
gaan jullie als de sodemieter
terug aan het werk
antwoordt Tula met zijn zware negerstem
ho ho ho meneertje sinds wanneer
deel jij hier de lakens uit
heb je de vrouw van de Shon
soms
een goede beurt mogen geven
vanochtend
gaat Bas Jan met gespreide benen en
handen in de zij tegenover ons staan
en lispelt
zal ik jullie wat vertellen
vanochtend ben ik bevorderd tot
Bomba eerste klas
en voortaan ben ik jullie baas
en nu als de bliksem naar jullie plaats
of lusten jullie een portie karwats
wacht eens even Bas
protesteer ik
nu breekt mijn sambarku
zwarte lul die je bent
gisteren kreeg jij zelf van de Shon
een portie karwats
en nu lik je braaf zijn blanke kont
waar blijven de principes van
ons Vrijheidscomité
antwoordt Bas Jan met een grijns
het Vrijheidscomité
dat is verleden tijd
ik ben nu chef van jullie sectie
ik laat mij niet meer in
met idealistisch gezeik
hier geldt de wet de van de kunuku
wie niet werken wilt...
krijgt ie de kans niet
om de zin af te maken
Tula twee koppen groter dan hij
springt vliegensvlug op
grijpt hem bij zijn kloten
en stampt ze beide tot prei
chef d'oeuvre.


Professor K.

0 comments:

Post a Comment

<< Home